Pytania? Zadzwoń: +48 33 829 72 41/26

  1. Ciągły rozwój zawodowy:

Wskazówka: Angażowanie się w ciągły rozwój zawodowy, aby być na bieżąco z najnowszymi metodykami nauczania, badaniami i trendami w dziedzinie kształcenia oraz w zakresie najnowszej wiedzy z wykładanej dyscypliny.

  1. Podejście skoncentrowane na studencie:

Wskazówka: Priorytetowe traktowanie potrzeb i celów studenta, motywowanie, dostosowywanie tempa zajęć do grupy studenckiej dążąc do osiągania zakładanych celów i efektów uczenia dla danego przedmiotu oraz wzmacnianie integracyjnego środowiska grupy studenckiej.

  1. Jasne cele nauczania:

Wskazówka: Ustalanie jasnych, mierzalnych i osiągalnych celów nauczania zapewniających osiąganie zakładanych efektów uczenia się. Łączenie przekazywanych treści i efektów uczenia z potrzebami zawodowymi studentów.

  1. Angażujące techniki nauczania:

Wskazówka: Stosowanie różnorodnych interaktywnych technik nauczania, takich jak odgrywanie ról, debaty, studia przypadków, celem zaktywizowania studentów i poprawy ich kompetencji w danej dyscyplinie.

  1. Efektywne umiejętności komunikacyjne:

Wskazówka: Rozwijanie silnych umiejętności komunikacyjnych w grupie studentów, stanowiących podstawę dla ich przyszłego funkcjonowania w zespole pracowników oraz w społeczeństwie.

  1. Obiektywne metody oceny:

Wskazówka: Tworzenie sprawiedliwych i zróżnicowanych metod oceny kompetencji studentów (m.in. projekty, prezentacje, zadania praktyczne), celem oceny stopień opanowania efektów uczenia się i zachęcenia studentów do wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy zawodowej i w życiu codziennym.

  1. Praktyki włączające kulturowo:

Wskazówka: Promowanie wrażliwości kulturowej i inkluzywności w grupie studenckiej, celem zwiększenia zaangażowania studentów w programy wymiany międzynarodowej oraz pracy w grupach ze studentami z innych krajów.

  1. Integracja z nowymi technologiami:

Wskazówka: Wykorzystywanie nowoczesnych technologii i rozwiązań IT w procesie dydaktycznym, celem zwiększenia efektywności przekazywanych treści i atrakcyjności prowadzonych zajęć dydaktycznych, np. wykorzystywanie zasobów internetowych, aplikacji, platform dydaktycznych (np. do nauki języków obcych).

  1. Badania i innowacje:

Wskazówka: Zaangażowanie w badania edukacyjne, bieżące śledzenie najnowszych trendów w dydaktyce oraz odkrywanie innowacyjnych podejść mają na celu ciągłe zwiększanie efektywności nauczania. Należy również pamiętać o podejmowaniu prób pozyskania projektów badawczych w danej dziedzinie.

  1. Refleksyjne nauczanie:

Wskazówka: Regularnie angażowanie się w autorefleksję i pozyskiwanie informacji zwrotnych od kolegów akademików i studentów, celem identyfikacji obszarów prowadzonego procesu dydaktycznego, wymagających poprawy - dążenie do doskonałości w nauczaniu.

Szkolenia dla kadry akademickiej Wyższa Szkoła Finansów i Prawa w Bielsku-Białej prowadzi działania prowadzące do podnoszenia kompetencji dydaktycznych pracowników naukowo-dydaktycznych oraz pracowników administracyjnych. Program obejmuje szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, w krajowych i zagranicznych ośrodkach edukacyjnych. Zapotrzebowanie na szkolenia, kursy tematyczne i ogólnorozwojowe można zgłaszać także pod adresem: Tematyka szkoleń:

Wyższa Szkoła Finansów i Prawa w Bielsku-Białej regularnie poddaje się procesom weryfikującym jakość kształcenia. Realizowane jest to zarówno przez instytucje krajowejak i zagraniczne. Akredytacje przeprowadzane są przez bezstronne organizacje takie jak m.in. Polska Komisja Akredytacyjna, International Education Society w Londynie. Podejmowane przez Uczelnię działania na rzecz jakości kształcenia są najlepszym wyznacznikiem przyjętej przez Uczelnię polityki oceny jakości procesu kształcenia. Są też elementem stałego procesu doskonalenia jakości procesów edukacyjnych w WSFiP, zapisanych w Strategii Rozwoju Wyższej Szkoły Finansów i Prawa w Bielsku-Białej.

Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) to uregulowany przepisami prawa ogół rozwiązań umożliwiających porównanie kwalifikacji uzyskiwanych w kraju i poza jego granicami poprzez ich odniesienie do poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) i poziomów Europejskiej Ramy Kwalifikacji (ERK). Wszystkie kwalifikacje włączone do zintegrowanego systemu mają także przypisany poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (poziom PRK) wynikający z porównania nabytych efektów uczenia się z charakterystykami poziomów w ramie kwalifikacji. W PRK, podobnie jak w Europejskiej Ramie Kwalifikacji (ERK), wyróżnia się osiem poziomów kwalifikacji. Każdy z poziomów PRK został scharakteryzowany za pomocą ogólnych stwierdzeń dotyczących efektów uczenia się, wymaganych dla kwalifikacji danego poziomu. Dla określania poziomu PRK nie ma znaczenia, czy wymagane dla kwalifikacji efekty uczenia się są osiągane w ramach zorganizowanej edukacji czy w inny sposób.

Charakterystyki poziomów PRK odnoszą się do pełnego spektrum wymaganych dla kwalifikacji efektów uczenia się, to znaczy do wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych. Charakterystyki kolejnych poziomów PRK odzwierciedlają coraz wyższe wymagania w tych zakresach. Dla określania poziomu PRK nie ma znaczenia, czy wymagane dla kwalifikacji efekty uczenia się są osiągane w ramach zorganizowanej edukacji czy w inny sposób.

  • Charakterystyki uniwersalne (pierwszego stopnia) dotyczą wszystkich rodzajów edukacji.
  • Charakterystyki drugiego stopnia: dotyczą kwalifikacji uzyskiwanych w ramach edukacji ogólnej, szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego.

Charakterystyki dotyczące szkolnictwa wyższego opisane zostały w ramach poziomów od 6 do 8 PRK. Zostały do nich przypisane kwalifikacje pełne uzyskiwane w szkolnictwie wyższym, m.in. dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego licencjata (licencjat), inżyniera (inżynier), magistra inżyniera (magister inżynier) oraz dyplomy potwierdzające uzyskanie stopnia naukowego doktora w określonej dziedzinie.

  1. Ustawa a dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U.2018.2153) POBIERZ
  2. Rozporządzenie MEN z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze ogólnym - poziomy 1-4 (Dz.U.2016.520) POBIERZ
  3. Rozporządzenie MEN z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym - poziomy 1-8 (Dz.U.2016.537) POBIERZ
  4. Rozporządzenie MEN oraz MNiSW z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 - poziom 5 (Dz.U.2016.915) POBIERZ
  5. Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji (Dz.U.2018.2218) POBIERZ

Akademia Nauk Stosowanych w Bielsku-Białej (dawna Wyższa Szkoła Finansów i Prawa w Bielsku-Białej) od samego początku funkcjonowania kładzie silny nacisk na wysoką jakość procesu kształcenia. Oprócz hospitacji zajęć, istotnym jest proces badań ankietowych wśród studentów, mający na celu poznanie opinii studentów na temat jakości świadczonych przez wykładowców usług edukacyjnych.


Znaczeniu dabłości Uczelni o jakość procesu dydaktycznego podkreślono w strategii rozwoju Uczelni.
Efektem podjętych przez Uczelnię działań było uzyskanie w 2006 roku akredytacji „The Top Institution with Internetional Experience”, nadanej przez brytyjską komisję akredytacyjnej International Education Society, London.

Do głównych celów Systemu Jakości Kształcenia należą:

  • diagnozowanie stanu jakości kształcenia w Uczelni,
  • doskonalenie procesów dotyczących jakości kształcenia,
  • realizacja bieżących działań w ramach poszczególnych procesów jakości kształcenia,
  • kształtowanie postaw projakościowych w środowisku uczelnianym.

Efektem działania Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia jest w szczególności:

  • wysoki poziom kształcenia studentów i słuchaczy,
  • stosowanie efektywnych procedur zapewniających wysoką jakość kształcenia,
  • realizacja procesu dydaktycznego w warunkach zapewniających komfort pracy i studiowania przy wsparciu nowoczesnych pomocy dydaktycznych,
  • poprawa efektywności zarządzania procesem kształcenia i poprawa konkurencyjności Uczelni na rynku ekukacyjnym,
  • promowanie nowoczesnych rozwiązań IT w procesie dydaktycznym.

W pełni sformalizowany Uczelniany System Zarządzania Jakością Kształcenia został wprowadzony w Wyższej Szkole Finansów i Prawa w Bielsku-Białej jednogłośnie uchwałą Senatu nr 4C/2011/2012 w dniu 27.09.2012 r. Od tego czasu jest on nieustannie doskonalony i rozwijany.

Czemu tak ważny jest Uczelniany System Zarządzania Jakością Kształcenia?:

  • ponieważ Uczelni zależy nam na dobrze wykształconym absolwencie - pracownicy Uczelni wspierają studentów w zdobywaniu kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Dążeniem Uczelni jest nie tylko dobre przygotowanie absolwentów do oczekiwań rynku pracy ale również uczynienie z absolwentów Ambasadorów Uczelni.
  • ponieważ Uczelnia chce doskonalić ofertę studiów, czyniąc ją atrakcyjną dla kandydatów na studia - jednym z efektów takich działań będzie wzmocnienie promocji Uczelni, jako jednostki przyjaznej studentom i dbającej o dobre ich przygotowanie do oczekiwań rynku pracy.
  • ponieważ nieustannie poprawiamy kulturę jakości kształcenia - co przejawia się w komunikowaniu istoty systemu jakości kształcenia - mechanizmów kontroli oraz wdrażania działań służących rozwojowi Uczelni. Dlatego nieustannie prowadzone są hospitacje zajęć celem poprawy jakości procesu kształcenia,
  • ponieważ Uczelnia kładzie silny nacisk na rozwój naukowych kadry dydaktycznej oraz na doskonalenie procesu dydaktyktycznego - dydaktyka to proces ciągły, który wymaga doskonalenia - jakość kształcenia w największym stopniu zależy od człowieka, który powinien nieustannie rozwijać swoje kompetencje, pracując nad swoim rozwojem naukowym i dydaktycznym. Stąd Uczelnia prowadzi m.in. szkolenia, warsztaty wspomagające działania na rzecz poprawy jakości kształcenia,
  • ponieważ Uczelnia jest naszym wspólnym dobrem - System zapewnienia jakości kształcenia jest przedmiotem kontroli Polskiej Komisji Akredytacyjnej, a jego pozytywna ocena stanowi warunek dalszego istnienia Uczelni.
  • ponieważ bez dobrze funkcjonującego systemu zarządzania jakością kształcenia nie można mówić efektywnynie prowadzonym procesie podnoszenia jakości dydaktyki w Uczelni - z formalno-prawnego punktu widzenia warunkiem prowadzenia studiów jest efektywne funkcjonowanie systemu zarządzania jakością kształcenia. System ten jest między innymi przedmiotem kontroli Polskiej Komisji Akredytacyjnej, a jego pozytywna ocena stanowi warunek dalszego istnienia naszej Uczelni.

Działając na podstawie Art. 128 ust. 4 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. (Dz.U.2023.742 t.j.) umożliwiającego studentom i doktorantom dokonanie co najmniej raz w roku akademickim oceny nauczyciela akademickiego w zakresie wypełniania przez niego obowiązków związanych z kształcenie oraz par. 15 Regulaminu Studiów, przeprowadzane jest wśród studentów badanie ankietowe. Ankieta jest dostępna w systemie Wirtualna Uczelnia po zalogowaniu się.

Aby ocenić zajęcia należy:

  1. Zalogować się na swoje konto w Wirtualnej Uczelni,
  2. Kliknąć w zakładkę „Ankiety”.
  3. Następnie wybrać zakładkę „Nieuzupełnione”, w której dostępne są ankiety do wypełnienia.
  4. Wypełniona Ankieta pojawi się w zakładce ankiety „Uzupełnione”.

O ankiecie:

  • Ankieta składa się z 20 pytań, wypełnianych osobno dla każdego przedmiotu, który jest realizowany w danym semestrze.
  • Pytania pogrupowane są w bloki odnoszące się do:
    • Atrakcyjności zajęć
    • Sposobu przekazywania wiedzy
    • Jasności kryteriów oceniania
    • Odpowiedzialności i punktualności
    • Sposobu odnoszenia się do studentów
    • Dostępności pracownika dla studentów w ramach konsultacji.
  • Uzyskane wyniki oceny zajęć są dostępne dla władz Uczelni oraz poszczególnych nauczycieli akademickich.
  • Wszystkie udzielone odpowiedzi są anonimowe.
  • Wypełnienie jednego kwestionariusza zajmuje jedynie kilka minut i można to zrobić w dowolnym miejscu i czasie, w okresie trwania badania.
  • Udział w badaniu jest jednym z obowiązków studenta, wynikającym z Regulaminu Studiów.

Dzięki Państwa opinii nasz Uczelnia może stale doskonalić proces kształcenia, a najlepiej oceniani nauczyciele mogą być docenienie przez władze Uczelni.

Pomoc w ankiecie: W przypadku zauważenia błędu (np. możliwości oceniania zajęć, w których nie uczestniczyłeś/aś lub brak dostępu do ankiety oceniającej zajęcia, w których brałeś/aś udział) prosimy o kontakt z Akademickim Centrum Informatyki.


Atuty Akademii Nauk Stosowanych w Bielsku-Białej

 

Prestiż i wysoka pozycja ANSBB w środowisku

Szeroka i różnorodna oferta studiów dostosowana do potrzeb rynku pracy

Wysoko wykwalifikowana kadra naukowo - dydaktyczna

Nowoczesna baza dydaktyczna, laboratoria z unikalną aparaturą badawczą

Umiędzynarodowienie studiów, m.in. Erasmus+, Cepus

Aktywność w kołach, konferencjach i seminariach naukowych

Niskie czesne, wysokie stypendia, liczne promocje

Dogodna lokalizacja i nowoczesna baza dydaktyczna

Studia kończące się uzyskaniem dyplomu oraz licznych certyfikatów

Adres


Akademia Nauk Stosowanych
w Bielsku-Białej
43-382 Bielsko-Biała ul. Cz. Tańskiego 5
Elektroniczna Skrzynka Podawcza:
/wsfip_bb/SkrytkaESP
Konto bankowe:
Bank Pekao S.A.
28 1240 4142 1111 0000 4823 0360

Back to top