Numer i nazwa Osi priorytetowej: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju
Numer i nazwa Działania: 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych
Numer i nazwa Poddziałania:
Instytucja, w której wniosek został złożony: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Numer naboru: POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/20
Tytuł projektu: Kompleksowy program dostępności WSFiP w Bielsku-Białej
Okres realizacji projektu: od: 2021-01-01 do: 2023-09-30
Obszar realizacji projektu: Cała Polska
Projekt grantowy: Nie
Projekt w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych: Nie
Projekt w ramach inżynierii finansowej: Nie
Głównym celem projektu jest wzrost dostępności WSFiP i jej oferty do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez:
- wsparcie zmian organizacyjnych na Uczelni,
- zwiększenie dostępności architektonicznej i komunikacyjnej na Uczelni,
- wdrożenie informatycznych narzędzi i rozwiązań na Uczelni,
- opracowanie i wdrożenie procedur na Uczelni mających na celu zwiększenie jakości i zakresu działań realizowanych przez Uczelnię,
- wdrożenie form dostosowania procesu kształcenia dla studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami,
- realizację szkoleń z zakresu niepełnosprawności wśród pracowników Uczelni prowadzących do wzrostu świadomości i kompetencji u 90% pracowników spośród 40 osób (20 K, 20 M), w okresie od 01.01.2021 r. do 30.09.2023 r.
Główne zadania w Projekcie: Organizacja i realizacja działań w ramach:
- Obszaru 1 - Struktura organizacyjna - MODYFIKACJA ISTNIEJĄCEJ STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ UCZELNI pod kątem efektywności zadań podejmowanych na rzecz ON w wyniku czego powstanie zmieniona struktura organizacyjna
- Obszaru 2 - Architektura – Poprawa dostępności architektonicznej i komunikacyjnej dla ON
- Obszaru 3 - Technologie wspierające: Dostosowanie strony internetowej do potrzeb ON, Wdrożenie Platformy Edukacyjnej, Systemu Bibliotecznego i Platformy Językowej, Szkolenia dla kadry Uczelni w tematyce, która odzwierciedla rzeczywiste potrzeby kadry określone podczas audytu
- Obszaru 4 - Procedury - analiza wewnętrznych procedur opisanych w postaci Regulaminów i Wytycznych pod kątem dostępności Uczelni dla ON, uaktualnienie procedur wertykalnych, m.in. dot. Zasad, trybu, regulaminów przyznawania i korzystania ze wsparcia przez ON, uwzględnienia w procedurach horyzontalnych specyfiki ON i ich praw, aktualnego prawodawstwa, w tym m.in.: Regulaminów oraz Zasad i trybów udzielania wsparcia SN
- Obszaru 5 - Rodzaje wsparcia edukacyjnego UMOŻLIWIENIE SN DOSTĘPU DO KSZTAŁCENIA BEZ BARIER: poprzez zakup wyposażenia do sal dydaktycznych i auli takiego jak: zakup notebooków do wypożyczenia w celu umożliwienia ON m.in. uczestnictwa w alternatywnych formach zaliczeń egzaminów i sporządzania notatek, zakup kolumny i bieżni rehabilitacyjnej w celu wyposażenia pracowni fizjoterapeutycznej dzięki czemu SN będą mogli realizować ćwiczenia poprawiające ich stan psychiczny i fizyczny w ramach zajęć z W-F, w przerwach między zajęciami z innych przedmiotów oraz poza zajęciami w godzinach otwarcia uczelni, udostępnienie ww. sprzętu na potrzeby realizacji różnych form wsparcia edukacyjnego dla SN
- Obszaru 6 - Szkolenia podnoszące świadomość niepełnosprawności - REALIZACJA SZKOLEŃ DLA KADRY UCZELNI: prowadzących do podniesienia świadomości i kompetencji w zakresie w zakresie edukacji włączającej, w tematach które odzwierciedlają rzeczywiste potrzeby kadry określone podczas audytu i badania wśród prac. takich jak: Obsługa SN. Komunikacja i Savoir-vivre wobec ON. (w wymiarze 6 h x 3 grupy 10 os.) Obsługa SN. Wsparcie psychologiczne wobec ON. (w wymiarze 6 h x 1 grupa 10 os.
Główne rezultaty:
- Liczba uczelni, które wdrożyły zmiany w zakresie zarządzania procesem kształcenia - 1
- Liczba uczelni, które wdrożyły rozwiązania niwelujące zidentyfikowane bariery dostępności - 1
- Liczba pracowników uczelni, którzy dzięki wsparciu z EFS podnieśli swoje kompetencje: o dydaktyczne - 27 o zarządcze - 9
- Liczba przedstawicieli kadry uczelni, którzy dzięki wsparciu EFS podnieśli swoje komp. w zakresie edukacji włączającej - 36.
Wartość projektu: 4 118 126,26 zł