Studenci
Zasady realizacji wyjazdów na studia (SMS) z programu Erasmus+ w roku akademickim 2024/25
Dzięki programowi mobilności - MOBILITY - studenci mają możliwość wyjazdów za granicę na:
- część studiów,
- praktyki zawodowe.
Organem kwalifikującym do programu jest komisja kwalifikująca, zwana dalej komisją, powoływana przez Rektora w celu przeprowadzenia procedury konkursowej. W skład komisji wchodzą Pełnomocnik Rektora, Prodziekan, Kierownik Dziekanatu, pracownik Dziekanatu. W postępowaniu kwalifikacyjnym może także uczestniczyć przedstawiciel samorządu studenckiego w charakterze obserwatora.
I. Ogólne kryteria formalne
1. Wyjazdy studentów na studia
Kandydat:
- powinien być oficjalnie zarejestrowany na kierunku studiów prowadzącym do otrzymania tytułu licencjata/ inżyniera, magistra lub doktora;
- powinien być (w momencie wyjazdu) studentem co najmniej drugiego roku studiów pierwszego stopnia;
- w przypadku studentów pierwszego roku studiów drugiego stopnia preferowane są wyjazdy w semestrze letnim; jednak w szczególnych przypadkach wyjazdy w semestrze zimowym będą możliwe, pod warunkiem, że semestr w uczelni partnerskiej rozpoczyna się nie wcześniej niż 1 października, czyli po nabyciu statusu studenta ANSBB;
- powinien posiadać dobrą średnią ocen z całego toku studiów (minimum 3,5) i dobrą znajomość języka obcego kraju docelowego lub języka wykładowego uczelni/instytucji przyjmującej na poziomie przynajmniej B2; w przypadku średniej poniżej 3,5 student zostaje wpisany na listę rezerwową z możliwością wyjazdu jeżeli:
- uczelnia dysponuje wolnymi miejscami stypendialnymi oraz
- student uzyska średnią ocen min. 3,5 przed semestrem, w którym ma nastąpić wyjazd lub
- student uzyska pozytywną opinię opiekuna naukowego uzasadniającą wyjazd na stypendium.
W czasie trwania stypendium nie jest możliwe korzystanie z dofinansowania oferowanego przez inne programy Unii Europejskiej.
Studenci/doktoranci mogą aplikować o:
- Długoterminowe wyjazdy na studia muszą trwać minimum 2 miesiące a maksymalnie 12 miesięcy (lub 24 miesiące w przypadku jednolitych studiów magisterskich) mobilności fizycznej w ramach jednego cyklu studiów i mogą być połączone z opcjonalną częścią wirtualną (min./max. czas trwania nieokreślony).
ANSBB priorytetowo traktuje i dofinansowuje wyjazdy na studia na minimum semestr. Osoby, które planują wyjazd na okres dłuższy (np. na dwa semestry) proszone są o składanie wniosków od razu na cały rok akademicki.
Okres spędzony w uczelni zagranicznej zostaje uznany na podstawie podpisanego Porozumienia o Programie Zajęć (Learning Agreement) i wykazu Zaliczeń (ang. Transcript of Records) - zaliczony w toku studiów jako równoważny semestrowi (lub 2 semestrom) na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego. - Krótkoterminowe wyjazdy na studia muszą obejmować od 5 do 30 dni mobilności fizycznej, połączone z obowiązkową (w przypadku doktorantów - opcjonalną) częścią wirtualną (min./max. czas trwania nieokreślony).
- Blended Intensive Programme (BIP) to krótkoterminowe wyjazdy na studia (5-30 dni mobilności fizycznej) połączone z obowiązkową częścią wirtualną (min./max. czas trwania nieokreślony) – minimum 3 ECTS.
BIP musi być organizowany przez uczelnię partnerską ANSBB. Nabór na BIP jest w trybie ciągłym w odpowiedzi na ogłoszenie z uczelni partnerskiej.
W programie Erasmus+ każda osoba otrzymuje kapitał mobilności, czyli możliwość wyjazdu trwającego nie dłużej niż 12 miesięcy na każdym stopniu studiów, a 24 miesiące w przypadku jednolitych studiów magisterskich.
II. Wyjazdy na studia
1. Kryteria uczelniane
- Podstawowe kryteria selekcji kandydatów:
- średnia ocen z toku studiów (37,5%)
- znajomość wykładowego języka obcego (37,5%)
- Kryteria pomocnicze przy ocenie studenta:
- znajomość innego języka obcego (6,25%)
- udział w projektach międzynarodowych, w tym pomoc przy organizacji pobytu zagranicznych studentów programu Erasmus+ (program Mentor/Buddy) (6,25%)
- działalność na rzecz uczelni (6,25%)
- inne osiągnięcia (6,25%)
2. Formularz oceny
Punktacja
Średnia ocen
0 - poniżej 2,99
1 - od 3 do 3,49
2 - od 3,5 do 3,99
4 - od 4,0
6 - od 4,5
Znajomość wykładowego języka obcego (o kwalifikacji do danego poziomu skali decyduje test językowy, nie dotyczy studentów kierunków językowych oraz studentów posiadających certyfikaty językowe)
0 - brak znajomości
1 - podstawowa
3 - średniozaawansowana
6 - zaawansowana
Znajomość innego języka obcego
0 - brak znajomości
1 - co najmniej podstawowa znajomość języka obcego
Udział w programach/projektach międzynarodowych
0 - brak uczestnictwa
1 - uczestnictwo
Działalność na rzecz uczelni
0 - brak działalności
1 - działalność
Inne osiągnięcia
0 - brak osiągnięć
1 - osiągnięcia
Parametr | Opis | Wartości przyjmowane przez parametr |
---|---|---|
Średnia ocen | średnia arytmetyczna ocen z toku studiów potwierdzona zaświadczeniem z BOS | 0-6 |
Znajomość wykładowego języka obcego | znajomość języka, w którym prowadzona jest większość zajęć w uczelni przyjmującej (w przypadku równej liczby zajęć w danych językach, decyduje znajomość języka wykładowego będącego jednocześnie językiem urzędowym danego kraju), potwierdzona poprzez stosowne certyfikaty lub test językowy | 0-6 |
Znajomość innego języka obcego | znajomość języka obcego, innego niż język wiodący wykładowy uczelni przyjmującej potwierdzona przez stosowne certyfikaty | 0-1 |
Udział w programach / projektach międzynarodowych | uczestnictwo w przedsięwzięciach o charakterze naukowym, edukacyjnym lub artystycznym w środowisku międzynarodowym , w tym pomoc przy organizacji pobytu zagranicznych studentów programu Erasmus+ (udział w programie Mentor/Buddy) | 0-1 |
Działalność na rzecz uczelni | inicjowanie lub uczestnictwo w działaniach prowadzących do rozwoju lub promocji Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego potwierdzone stosownym zaświadczeniem | 0-1 |
Inne osiągnięcia | poświadczone osiągnięcia w dziedzinie nauki, kultury, sportu lub działalności społecznej (z wyłączeniem powyższych parametrów) | 0-1 |
maksymalna łączna punktacja | 16 (studia) |
3. Wymagane dokumenty
Student zainteresowany otrzymaniem stypendium przesyła do International Office skany (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) następujących dokumentów lub dostarcza je wydrukowane do siedziby Biura:
Wymagane dokumenty:
- formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie International Office, wydrukowany i podpisany przez studenta
- zaświadczenie z Dziekanatu o średniej ocen z całego toku studiów
- zaświadczenie o uprawnieniach do otrzymywania stypendium socjalnego w semestrze, w którym trwa rekrutacja (jeśli dotyczy)
- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (jeśli dotyczy)
Dodatkowo/opcjonalnie:
- dokument potwierdzający znajomość języka obcego (np.: certyfikat, zaświadczenie ze szkoły językowej, itp.); w przypadku jego braku, znajomość będzie weryfikowana na podstawie testu językowego (nie dotyczy studentów filologii i lingwistyk stosowanych)
- informacje dodatkowe (np.: opinia opiekuna roku, zaświadczenia z odbytych praktyk zawodowych, zaświadczenie o uczestniczeniu w programie MENTOR/BUDDY, potwierdzenie wolontariatu lub udziału w konferencjach, inne dokumenty świadczące na korzyść studenta potwierdzające wymienione we wniosku osiągnięcia)
4. Terminy
Dokumenty na wyjazdy na studia w roku akademickim 2024/25 przyjmowane są od 1 czerwca 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. (dot. semestru zimowego) oraz od 01 stycznia 2025 do 31 stycznia 2025 (dot. smestru letniego)
w formie papierowej lub w formie skanów na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Rekrutacja na wyjazdy w kolejnym roku akademickim jest ogłaszana po złożeniu do Narodowej Agencji wniosku na realizację programu w kolejnym roku akademickim. Zasady rekrutacji są podawane do publicznej wiadomości. W przypadku małej liczby zgłoszeń, na początku roku akademickiego 2024/25 ogłoszona zostanie rekrutacja uzupełniająca lub rekrutacja ciągła do wyczerpania miejsc z określonymi terminami ewaluacji wniosków.
5. Procedura rekrutacji
Procedura rekrutacji składa się z dwóch etapów:
- preselekcji kandydatów na podstawie złożonych dokumentów, o których mowa w pkt. 3,
- selekcji właściwej, która obejmuje przeprowadzenie testów językowych (nie dotyczy studentów kierunków językowych).
W przypadku zwolnienia miejsc dopuszcza się ogłoszenie rekrutacji uzupełniającej lub ciągłej do wyczerpania miejsc z określonymi terminami ewaluacji wniosków.
RODO
Każda osoba aplikująca do Programu Erasmus+ na ANSBB niniejszym wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w formularzu i innych dokumentach dla potrzeb procesu postepowania kwalifikacyjnego i realizacji mobilności zagranicznej zgodnie z art. 6 ust.1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27.04.2016 r.
6. Termin i sposób ogłoszenia decyzji
W terminie do 7 dni od zamknięcia postępowania Komisja sporządza protokół z postępowania kwalifikacyjnego wraz z listą kandydatów zakwalifikowanych do wyjazdu i listą rezerwową. Osoby zakwalifikowane do wyjazdu otrzymają decyzję o finansowaniu dopiero po otrzymaniu wstępnej informacji z Narodowej Agencji Programu Erasmus+, która określi wysokość dofinansowania oraz liczbę mobilności możliwych do zrealizowania.
7. Dodatkowe fundusze dla osób „z mniejszymi szansami”
Prawo do otrzymania dodatkowych 250 Euro/miesiąc mają:
- studenci udający się na długoterminowe wyjazdy na studia, którzy w momencie aplikowania na wyjazd pobierają stypendium socjalne (należy dołączyć stosowne zaświadczenie z Działu Spraw Studenckich);
- studenci udający się na długoterminowe wyjazdy na studia, którzy w momencie aplikowania na wyjazd posiadają orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (należy dołączyć stosowne orzeczenie);
Udokumentowanie prawa do otrzymywania stypendium socjalnego, zgodnie z regulacjami uczelnianymi, a tym samym prawa do „dodatku socjalnego” w programie Erasmus+ (informacja w formularzu wniosku dla studenta ubiegającego się o wyjazd w programie Erasmus+) następuje w chwili wnioskowania studenta o wyjazd w programie Erasmus+.
W przypadku rekrutacji uzupełniającej bądź ciągłej, weryfikacja prawa do otrzymywania stypendium socjalnego, pod warunkiem posiadania przez uczelnię wolnych środków, nastąpi w momencie podpisywania umowy finansowej ze studentem.
Nabycie przez studenta prawa do otrzymywania stypendium socjalnego po terminie, o którym mowa powyżej, nie nakłada na uczelnię obowiązku wypłaty dodatku socjalnego. Uczelnia może jednak przyznać „dodatek socjalny”, o ile będzie w stanie zachować zasady równego traktowania wszystkich stypendystów.
8. Procedura odwoławcza
Studentowi przysługuje odwołanie od decyzji komisji w ciągu 7 dni od dnia ogłoszenia oficjalnej listy osób zakwalifikowanych na stypendium. Organem odwoławczym jest Rektor ANSBB.
9. Uczelnie partnerskie
Lista uczelni partnerskich dostępna jest na stronie internetowej https://ansbb.edu.pl/index.php/partners.
10. Zasady rekrutacji obowiązujące w uczelniach partnerskich
Studenci zakwalifikowani na wyjazd przygotowują dokumenty aplikacyjne do uczelni partnerskiej. Dokumenty powinny być pobrane ze strony uczelni partnerskiej i powinny zawierać m.in.:
- Formularz aplikacyjny,
- Porozumienie o programie zajęć/Learning Agreement for Studies (LA) lub OLA (Online Learning Agreement), jeśli uczelnia partnerska dopuszcza elektroniczną wersję dokumentu.
Student powinien również zapoznać się z zasadami przyznawania zakwaterowania na uczelni przyjmującej i (jeśli to możliwe) dołączyć do dokumentów aplikacyjnych wypełniony formularz dotyczący zakwaterowania.
Termin przyjmowania dokumentów jest uzależniony od uczelni partnerskiej, dlatego wcześniej należy zapoznać się z warunkami przyjęcia w ramach programu Erasmus+ (termin jest najczęściej publikowany na stronie internetowej uczelni przyjmującej).
11. Przygotowanie do wyjazdu
Przed wyjazdem studenta do uczelni partnerskiej:
- student potwierdza status studenta i rozliczenie semestru poprzedzającego wyjazd dostarczając odpowiednie zaświadczenie z Dziekanatu Uczelni;
- trzy zainteresowane strony, tj. uczelnia wysyłająca, uczelnia przyjmująca oraz zainteresowany student podpisują cyfrowo w USOS Porozumienie o programie zajęć, Online Learning Agreement for studies (LA), uwzględniający możliwości studiowania przez studenta poszczególnych przedmiotów na uczelni przyjmującej;
- wraz z Porozumieniem o programie zajęć student wspólnie z Koordynatorem Instytutowym przygotowuje Kartę zaliczeń (Recognition Sheet). Karta zaliczeń musi zostać podpisana przez Dziekana który wskazuje na niej termin zaliczenia różnic programowych po powrocie studenta;
- student wypełnia test kompetencji językowych on-line w systemie OLS.
12. Podpisanie umowy finansowej i uzyskanie zgody na wyjazd
Student otrzymuje zgodę na wyjazd i podpisuje umowę finansową po dostarczeniu do International Office:
- pisemnej akceptacji wystawionej przez uczelnię przyjmującą,
- oryginału lub skanu Learning Agreement for Studies (lub OLA w wersji elektronicznej),
- kopii podpisanej przez Koordynatora Instytutowego i Dziekana Karty Zaliczeń z wyznaczonym terminem zaliczenia różnic programowych,
- kopii zgody Rektora na indywidualną organizację studiów,
- zaświadczenia z Dziekanatu potwierdzającego status studenta i rozliczenie semestru poprzedzającego wyjazd,
- kopii karty EKUZ i/lub innej polisy ubezpieczeniowej,
- oświadczenia o zrealizowanych wyjazdach Erasmus/POWER,
- zlecenia przekazywania stypendium na konto,
- oraz po wypełnieniu w trybie on-line testu kompetencji językowych (Online Language Support).
13. Przedłużenie i skrócenie pobytu
Możliwe jest przedłużenie pobytu o kolejny semestr, ale tylko z semestru zimowego na semestr letni. Starając się o przedłużenie pobytu należy:
- najpóźniej na miesiąc przed rozpoczęciem kolejnego semestru wystosować do Uczelnianego Koordynatora Programu Erasmus+ podanie z prośbą o przedłużenie pobytu za granicą (podać dokładne daty planowego pobytu oraz uzasadnienie). Podanie powinno być w pierwszej kolejności zaopiniowane przez Koordynatora Instytutowego;
- do podania należy dołączyć zaświadczenie z uczelni partnerskiej o akceptacji przyjęcia na semestr letni, propozycję Learning Agreement na kolejny semestr;
- rozliczyć semestr zakończony dostarczając do International Office: Transcript of Records, poświadczenie dotychczasowego okresu pobytu, oraz rozliczyć się z otrzymanych środków finansowych;
- uzyskać zgodę Dziekanem na indywidualną organizację studiów na okres obejmujący planowany pobyt w uczelni zagranicznej.
Zgoda na przedłużenie nie jest jednoznaczna z uzyskaniem dofinansowania pobytu. Stypendium zostanie przyznane tylko w przypadku dysponowania wolnymi środkami. Podanie do Uczelnianego Koordynatora Programu Erasmus+ należy dostarczyć do International Office najpóźniej na miesiąc przed upływem terminu zakładanego w aktualnej umowie finansowej.
Po uzyskaniu zgody uczelni macierzystej student otrzyma zaświadczenie o statusie studenta Erasmusa+.
UWAGASkrócenie pobytu może wiązać się z koniecznością zwrotu części lub całości stypendium. Stypendium można otrzymać tylko za taki okres (minimum 2 miesiące), jaki rzeczywiście spędziło się w uczelni zagranicznej, potwierdzony pisemnie przez uczelnię partnerską.
WAŻNE!
Podania, które nie będą zawierały dokładnych dat planowanego pobytu nie będą rozpatrywane. Dokładne daty są niezbędne do ustalenia wysokości ewentualnego dodatkowego dofinansowania. Zgoda na przedłużenie pobytu może zostać cofnięta, jeżeli w międzyczasie student nie rozliczy się finansowo oraz merytorycznie z poprzedniego okresu pobytu na stypendium.
Wypłata stypendium na dodatkowy okres pobytu za granicą może ulec opóźnieniu. Nastąpi ona po przedłożeniu wszystkich niezbędnych dokumentów wymienionych powyżej.
System ODYSEUSZ
System lokalizacyjny ODYSEUSZ
(Informacje przygotowane przez MSZ)
Wyjeżdżasz na studia za granicę w ramach programu Erasmus+? Zapoznaj się z pakietem informacyjnym MSZ, dzięki któremu Twój pobyt będzie bezpieczniejszy.
Przed wyjazdem za granicę warto zarejestrować swoją podróż w serwisie Odyseusz. Darmowa rejestracja, która trwa kilka minut, może w niebezpiecznej sytuacji uratować życie. Przygotowany przez polskie MSZ serwis Odyseusz pomaga zlokalizować podróżnych z Polski w każdym zakątku globu, a w czasie niebezpieczeństwa umożliwia konsulowi rozsyłanie zarejestrowanym osobom darmowych powiadomień SMS oraz ułatwia organizację odpowiedniej pomocy.
Z serwisu można korzystać na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych. Podróżny może zarejestrować pojedynczą, krótką podróż, podając swoje dane osobowe, dane osób towarzyszących, a także czas i miejsce lub etapy pobytu. Można także założyć konto w serwisie, zarejestrować swój wyjazd, a w razie potrzeby mieć możliwość aktualizowania swoich danych. Założenie konta to najlepsze rozwiązanie dla uczestników programu Erasmus+, którzy za granicą przebywają dłużej i w razie potrzeby i zmieniających się okoliczności mogą edytować swój profil i dane kontaktowe.
Ponadto, Ministerstwo Spraw Zagranicznych zamieszcza na swoich stronach szereg poradników ułatwiających właściwe przygotowanie do podróży i pobytu za granicą.
Dodatkowo informujemy, że nie zawsze możemy pomóc naszym obywatelom – uprawnienia konsula są ograniczone. Konsul nie może:
- regulować jakichkolwiek zobowiązań finansowych, takich jak długi, grzywny, mandaty, koszty postępowania sądowego itp.;
- świadczyć usług, które wykonują biura turystyczne, banki, firmy ubezpieczeniowe oraz firmy transportowe;
- pośredniczyć w uzyskaniu zgody na zatrudnienie czy uzyskaniu zakwaterowania;
- ingerować w konflikty dotyczące niewywiązywania się ze zobowiązań jednej ze stron wynikających z zawartych przez nie umów cywilnoprawnych (stosunek pracy, zakup usług turystycznych etc.);
- pełnić funkcji adwokata lub angażować za osobę zainteresowaną pełnomocnika (może natomiast dostarczyć zainteresowanemu listę adwokatów cieszących się zaufaniem urzędu konsularnego).
Przypominamy także, że polski konsul jest uprawniony do działania wyłącznie na rzecz obywateli polskich. Studenci polskich uczelni nieposiadający polskiego obywatelstwa i wyjeżdżający za granicę w ramach programu Erasmus+ powinni występować o pomoc konsularną we właściwych urzędach konsularnych państwa, którego są obywatelami.
Strona do rejestracji w systemie Odyseusz:
https://odyseusz.msz.gov.pl
Dokumenty
 Oświadczenie o Zrealizowanych Wyjazdach
 Karta Zaliczeń Przed Wyjazdem
 Green Travel Deklaracja Przed Wyjazdem
 Green Travel Oświadczenie
 Zlecenie Przekazywania Stypendium
 Potwierdzenie Przeniesienia Osiągnięć
 Erasmus+ Przewodnik po programie (PDF) - PL
 Erasmus+ Programme Guide (PDF) - EN
 Erasmus+ Buddy System (PDF)
III. Pozostałe informacje ogólne
1. Ubezpieczenie
Każdy stypendysta Erasmusa+ (z wyjątkiem wyjeżdżających do Turcji) musi zaopatrzyć się w Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego wydawaną przez oddział wojewódzki NFZ właściwy dla miejsca zameldowania studenta. EKUZ jest dokumentem uprawniającym do korzystania ze świadczeń zdrowotnych podczas pobytu w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz w państwach należących do EFTA.
W celu uzyskania Karty należy złożyć w oddziale NFZ: wniosek o wydanie EKUZ, zaświadczenie o odbywaniu studiów w innym państwie członkowskim, dokumenty potwierdzające ubezpieczenie zdrowotne w NFZ. Należy mieć przy osobie ważną legitymację studencką oraz zaświadczenie o zakwalifikowaniu się do Programu Erasmus+ wystawione przez pracownika BWM. Szczegółowe informacje oraz wniosek o wydanie EKUZ znajdują się pod adresem: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/nasze-zdrowie-w-ue/leczenie-w-krajach-unii-europejskiej-i-efta/jak-wyrobic-karte-ekuz/
Ubezpieczenie zdrowotne nie jest tożsame z ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków. Dlatego stypendysta powinien wykupić dodatkowe ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NW). W przypadku wyjazdów na praktykę dodatkowe ubezpieczenie NW i OC jest obowiązkowe.
Warto również skorzystać z ubezpieczenia gwarantowanego przez kartę EURO 26 lub ISIC. Więcej informacji na stronie http://euro26.pl/ i http://www.isic.pl/.
Uwaga! W przypadku wyjazdu do Turcji należy wykupić polisę w firmie ubezpieczeniowej. Należy koniecznie zapoznać się z obowiązującymi w Turcji stawkami minimalnymi ubezpieczenia.
Wjazd do Turcji wymaga również uzyskania wizy, o którą należy wystąpić do Ambasady Turcji w Polsce (otrzymanie wizy - bezpłatnie). W ciągu 15 dni od przyjazdu do Turcji student powinien zgłosić się do Wydziału ds. Obcokrajowców miejscowej policji o wydanie zgody na pobyt na czas określony (tzw. ikamet tezkeresi). Czas oczekiwania na pozwolenie na pobyt: 1 tydzień. Opłata: 70-100 Euro cena jest różna w zależności od regionu. Wymagane dokumenty: paszport wraz z kserokopią (także strona z datą przekroczenia granicy), zaświadczenie z uczelni tureckiej o przyjęciu na studia (z datami pobytu), 4-6 kolorowych fotografii, dowód ubezpieczenia pokrywającego koszty leczenia na terenie tego państwa.
2. Umowa i wysokość stypendium
Umowa zostaje sporządzona w dwóch egzemplarzach: jeden dla uczelni, drugi dla studenta. Na podstawie umowy wypłacane jest stypendium. Wypłata grantu następuje w sposób określony w umowie – przelewem na konto. Umowa określa również zasady rozliczenia pobytu na stypendium.
3. Zmiana typu wyjazdu
W uzasadnionych przypadkach student może wnioskować o zmianę typu wyjazdu (studia – praktyka). Decyzję o akceptacji zmiany formy realizacji wyjazdu podejmuje komisja kwalifikująca. Zgoda komisji może zostać udzielona wyłącznie wówczas, gdy uczelnia dysponuje wolnymi środkami, a wyrażona zgoda nie narusza zasad równego traktowania kandydatów i stypendystów.
4. Rozliczenie pobytu
Po powrocie ze stypendium student zobowiązany jest w nieprzekraczalnym terminie do 5 tygodni od daty zakończenia pobytu, określonej w umowie finansowej, dostarczyć do International Office komplet dokumentów:
Wyjazd na studia:
- wykaz uzyskanych zaliczeń (Transcript of Records),
- zaświadczenie potwierdzające dokładny okres pobytu na studiach,
- wypełnić ankietę stypendysty programu Erasmus+ on-line,
- wypełnić ponownie test z języka obcego w trybie on-line.
Dla okresów dłuższych niż minimalnie wymagane, jeśli potwierdzony okres pobytu będzie krótszy niż ten wskazany w Umowie ze studentem o nie więcej niż 5 dni, student nie będzie miał obowiązku zwrotu stypendium naliczonego na ten czas.
Pracownicy
Zasady realizacji wyjazdów pracowników w ramach programu Erasmus+ (KA131, kraje programu) w roku akademickim 2024/2025
Organem kwalifikującym do programu jest Komisja Kwalifikacyjna, zwana dalej Komisją, powoływana przez Rektora w celu przeprowadzenia procedury konkursowej. W skład komisji wchodzą: Prorektor ds. Rozwoju i Współpracy, Uczelniany Koordynator Programu Erasmus+ i pracownik Biura Współpracy Międzynarodowej.
- STA: wyjazdy nauczycieli akademickich ANSBB w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (m.in. prowadzenie zajęć w ramach Blended Intensive Programmes).
- STA/STT: wyjazdy nauczycieli akademickich ANSBB w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (min. 4 godziny) i udziału w szkoleniu (liczba wymaganych godzin nie jest określona) w celu podniesienie kompetencji dydaktycznych (specjalistyczne kursy metodyczne, działania typu job shadowing – obserwacja pracy, szkolenia z metodyki nauczania).
Wykaz uczelni partnerskich z krajów programu dostępny jest pod adresem: https://ansbb.edu.pl/index.php/partners
1. Wyjazdy Pracowników
Osoba zainteresowana mobilnością powinna samodzielnie skontaktować się z instytucją przyjmującą (właściwym wydziałem lub biurem obsługującym program Erasmus+) w celu ustalenia terminu i programu pobytu.
- przyjazdy pracowników z zagranicznych instytucji w celu prowadzenia zajęć na ANSBB - STA
- STT: wyjazdy pracowników ANSBB w celach szkoleniowych. Wymagany jest program szkolenia z którego wynika, że celem udziału w szkoleniu jest podniesienie konkretnie zdefiniowanych kompetencji zawodowych pracownika. Celem wyjazdu nie może być udział w konferencji ani prowadzenie badań naukowych. Głównym celem wyjazdu nie może być przeprowadzenie rozmów na temat zasad współpracy z uczelnią partnerską. Pracownicy mogą wyjeżdżać do partnerskich uczelni albo do instytucji nieakademickich (np. przedsiębiorstw, placówek badawczych, organizacji) w celu doskonalenia swoich umiejętności, wymiany doświadczeń, poszerzania wiedzy w danej dziedzinie (np.: specjalistyczne kursy metodyczne, działania typu job shadowing, szkolenia z metodyki nauczania). W przypadku wyjazdu typu szkoleniowego do innej uczelni nie obowiązuje wymóg wcześniejszego zawarcia umowy o współpracy międzyuczelnianej.
2. Osoby uprawnione
- w przypadku mobilności w celach dydaktycznych (STA) – nauczyciel akademicki zatrudniony w ANSBB na podstawie mianowania/umowy o pracę lub pracownik zagranicznego podmiotu.
- w przypadku mobilności w celach szkoleniowych (STT) – pracownik administracyjny/techniczny/nauczyciel akademicki zatrudniony w ANSBB na podstawie umowy o pracę.
- wyjazdu typu STA nie mogą być realizowane podczas przebywania na urlopie: wypoczynkowym, macierzyńskim, rodzicielskim, wychowawczym, chorobowym, dla poratowania zdrowia, bezpłatnym. Można natomiast łączyć wyjazd typu STA z urlopem naukowym.
- Dwa miejsca stypendialne na wyjazdy typu STA zarezerwowane zostaną dla nauczycieli akademickich - partnerów w zagranicznych projektach Erasmus+ Blended Intensive Programme i będą przyznawane przez Komisję w trybie ciągłym.
3. Czas trwania wyjazdu
Standardowy finansowany okres pobytu pracownika ANSBB w instytucji przyjmującej wynosi od 1 dnia (w przypadku przyjazdów pracowników przedsiębiorstw) lub 2 dni (w przypadku pracowników ANSBB) do 5 dni roboczych.
Pobyt pracownika w instytucji przyjmującej musi być rozpoczęty i zakończony w okresie od 01.09.2024 r. do 30.09.2025 r.
W przypadku mobilności w celach dydaktycznych (STA) nauczyciel ANSBB/pracownik zagranicznej instytucji zobowiązany jest do przeprowadzenia podczas pobytu trwającego do 5 dni roboczych minimum 8 godzin zajęć dydaktycznych.
W przypadków mobilności w celach dydaktyczno-szkoleniowych (STA/STT) liczba wymaganych godzin dydaktycznych wynosi 4, liczba zaplanowanych godzin szkoleniowych powinna być adekwatna do długości pobytu.
4. Zasady finansowania
Beneficjent otrzymuje stypendium Programu Erasmus +, które obejmuje:
Ryczałt na koszty utrzymania (stawka dzienna x liczba dni).
Ryczałt na koszty podróży: Kwota ryczałtu jest uzależniona od odległości między miejscem rozpoczęcia podróży (siedziba instytucji wysyłającej) a miejscem docelowym (siedziba instytucji przyjmującej). Pod uwagę należy wziąć odległość podróży w jedną stronę, aby obliczyć kwotę ryczałtu należną za podróż w obie strony.
Do obliczenia odległości stosuje się WYŁĄCZNIE kalkulator odległości dostępny: http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/tools/distance_en.htm.
Stypendium zwolnione jest z opodatkowania zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 marca 2022 r. – (Dziennik Ustaw z dnia 18 marca 2022 r. poz. 635).
Zwiększone dofinansowanie z tytułu "green travel" wynikające z podróży środkami lokomocji o niskiej emisji spalin:
Uprawnionymi do otrzymania zwiększonego dofinansowania z tytułu "Green travel" są osoby korzystające z ekologicznych środków transportu, do których zalicza się pociąg, autobus oraz samochód (pod warunkiem odbywania podróży samochodem z co najmniej jednym pracownikiem ANSBB realizującym STA/STT w tym samym miejscu). W przypadku podróży na dystansie do 499 km beneficjenci powinni korzystać z niskoemisyjnych środków transportu.
Na kwotę dofinansowania "green travel" składa się zwiększony ryczałt na podróż tzn. ryczałt green travel oraz dofinansowanie dni podróży w wysokości od 1 do 2 stawek dziennych w zależności od liczby kilometrów.
Odległość będzie naliczana na podstawie: Kalkulatora odległości KE (https://erasmus-plus.ec.europa.eu/resources-and-tools/distance-calculator).
Do obliczania ryczałtu i liczby dodatkowych dni z tytułu green travel należy zastosować odległość w jedną stronę. Miejscem rozpoczęcia podróży jest siedziba uczelni: Akademia Nauk Stosowanych w Bielsku-Białej, ul. Tańskiego 5, 43-382 Bielsko-Biała, a miejscem docelowym – siedziba instytucji przyjmującej.
W celu uzyskania dodatkowego dofinansowania należy wypełnić deklarację o planowanym przebiegu podróży ze wskazaniem środka lokomocji. Podróż musi być realizowana przynajmniej w 51% ekologicznymi środkami transportu. Dofinansowanie, o którym mowa, zostaje wypłacone wraz z pozostałymi komponentami stypendium Erasmus+ zgodnie ze złożoną deklaracją przed rozpoczęciem mobilności. Deklarowany sposób dojazdu na miejsce potwierdzany jest po powrocie w następujący sposób:
• osoby podróżujące publicznym środkiem transportu (autokar, pociąg) zobowiązane są dostarczyć do International Office skany biletów potwierdzających przejazd oraz wypełnić oświadczenie.
• osoby podróżujące na zasadzie wspólnej podróży samochodem osobowym z innym beneficjentem zobowiązane są do złożenia oświadczenia wg wzoru.
Jeżeli podróż nie zostanie potwierdzona w wyżej wymieniony sposób, pracownik zostanie wezwany do zwrotu kwoty z tytułu "green travel".
5. Procedura rekrutacji
Decyzja Komisji ogłaszana jest po otrzymaniu informacji o otrzymanych środkach na kolejny rok akademicki. Zasady rekrutacji i terminy rozpatrywania wniosków są podawane do publicznej wiadomości.
Wymagane dokumenty:
- formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie Uczelni. Należy go wypełnić, wysłać online wraz z załączonym i podpisanym przez osobę aplikującą, przełożonego i stronę przyjmującą Mobility Agreement. Wszystkie podpisy powinny być czytelne. W przypadku nieczytelnego podpisu wymagana jest imienna pieczątka osoby podpisującej dokument i/lub pieczęć uczelni.
- wydrukowany i podpisany wniosek wraz z wydrukowanym i podpisanym przez: osobę aplikującą, przełożonego (Rektora) i stronę przyjmującą Mobility Agreement należy dostarczyć do International Office przed upływem terminu przyjmowania wniosków.
Niekompletne wnioski (brak podpisów, brak załączników) nie będą brane pod uwagę w postępowaniu kwalifikacyjnym.
Podstawy kwalifikacji
Podstawą kwalifikacji pracownika na wyjazd w programie Erasmus+ jest ocena Mobility Agreement.
W przypadku STA lub STT/STA (wyjazdy pracowników ANSBB) ocenie podlegają:
- cele mobilności (podstawowy i dodatkowe) – 0-2 pkt,
- s szczegółowy program zajęć (liczba godzin, forma zajęć, proponowane tematy) – 0-2 pkt,
- s szczegółowy program szkolenia (planowane działania rozpisane na godziny i dni) – 0-2 pkt,
- wartość dodana mobilności (w kontekście strategii modernizacji i umiędzynarodowienia obu instytucji) - 0-2 pkt,
- korzyści/rezultaty w odniesieniu do: rozwoju zawodowego beneficjenta, funkcjonowania obu instytucji, kompetencji studentów i pracowników obu instytucji - 0-3 pkt,
- przedmiot w ofercie przedmiotów anglojęzycznych dla studentów programu Erasmus+ - 1 pkt,
maks. 12 pkt
W przypadku STA (przyjazdy pracowników zagranicznych przedsiębiorstw) ocenie podlegają:
- cele mobilności (podstawowy i dodatkowy) – 0-2 pkt,
- s szczegółowy program zajęć (liczba godzin, forma zajęć, proponowane tematy) – 0-2 pkt,
- wartość dodana mobilności (w kontekście strategii modernizacji i umiędzynarodowienia obu instytucji) - 0-2 pkt,
- korzyści/rezultaty w odniesieniu do: rozwoju zawodowego beneficjenta, funkcjonowania obu instytucji, kompetencji studentów i pracowników obu instytucji - 0-3 pkt,
- 0-2 pkt,
maks. 9 pkt
W przypadku STT (wyjazdy pracowników ANSBB) ocenie podlegają:
- cele mobilności (podstawowy i dodatkowe) – 0-2 pkt,
- s szczegółowy program szkolenia (planowane działania rozpisane na godziny i dni) – 0-2 pkt,
- wartość dodana mobilności (w kontekście strategii modernizacji i umiędzynarodowienia obu instytucji) - 0-2 pkt,
- korzyści/rezultaty w odniesieniu do rozwoju zawodowego beneficjenta oraz rozwoju obu instytucji - 0-2 pkt,
maks. 8 pkt
UWAGA!
- Należy udzielić szczegółowych odpowiedzi na wszystkie pytania zawarte w Mobility Agreement i precyzyjnie odnieść się do wszystkich kwestii w nim poruszanych. Wszelkie korzyści lub rezultaty należy zawsze odnosić do obu instytucji oraz do studentów i pracowników obu instytucji.
- W sytuacjach spornych, w przypadku identycznej liczby punktów, pierwszeństwo przy kwalifikacji na wyjazd będzie miała osoba, która nie była beneficjentem programu Erasmus+ KA131 w ciągu ostatnich dwóch lat akademickich.
- Złożenie kompletnego wniosku traktowane jest jako deklaracja znajomości języka obcego w stopniu umożliwiającym efektywne zrealizowanie zaplanowanej mobilności (min. B2). International Office zastrzega sobie prawo weryfikacji znajomości języka angielskiego.
6. Terminy
Terminy przyjmowania zgłoszeń. Dokumenty na wyjazdy dydaktyczne/szkoleniowe/dydaktyczno-szkoleniowe realizowane w roku akademickim 2024/25 przyjmowane są w International Office w formie naboru ciągłego. Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia okresu przyjmowania zgłoszeń. W przypadku niewyczerpania limitu środków zostanie ogłoszona rekrutacja uzupełniająca, a wnioski podlegać będą ocenie jw. w terminach ustalonych przez Komisję.
Termin i sposób ogłoszenia decyzji. W terminie do 14 dni roboczych od zamknięcia postępowania rekrutacyjnego Komisja sporządza protokół z postępowania kwalifikacyjnego wraz z listą kandydatów zakwalifikowanych do wyjazdu i listą rezerwową.
Procedura odwoławcza. Pracownikowi przysługuje odwołanie od decyzji komisji w ciągu 14 dni od dnia otrzymania decyzji Komisji Kwalifikacyjnej. Organem odwoławczym jest Rektor ANSBB.
System ODYSEUSZ
System lokalizacyjny ODYSEUSZ
(Informacje przygotowane przez MSZ)
Wyjeżdżasz na studia za granicę w ramach programu Erasmus+? Zapoznaj się z pakietem informacyjnym MSZ, dzięki któremu Twój pobyt będzie bezpieczniejszy.
Przed wyjazdem za granicę warto zarejestrować swoją podróż w serwisie Odyseusz. Darmowa rejestracja, która trwa kilka minut, może w niebezpiecznej sytuacji uratować życie. Przygotowany przez polskie MSZ serwis Odyseusz pomaga zlokalizować podróżnych z Polski w każdym zakątku globu, a w czasie niebezpieczeństwa umożliwia konsulowi rozsyłanie zarejestrowanym osobom darmowych powiadomień SMS oraz ułatwia organizację odpowiedniej pomocy.
Z serwisu można korzystać na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych. Podróżny może zarejestrować pojedynczą, krótką podróż, podając swoje dane osobowe, dane osób towarzyszących, a także czas i miejsce lub etapy pobytu. Można także założyć konto w serwisie, zarejestrować swój wyjazd, a w razie potrzeby mieć możliwość aktualizowania swoich danych. Założenie konta to najlepsze rozwiązanie dla uczestników programu Erasmus+, którzy za granicą przebywają dłużej i w razie potrzeby i zmieniających się okoliczności mogą edytować swój profil i dane kontaktowe.
Ponadto, Ministerstwo Spraw Zagranicznych zamieszcza na swoich stronach szereg poradników ułatwiających właściwe przygotowanie do podróży i pobytu za granicą.
Dodatkowo informujemy, że nie zawsze możemy pomóc naszym obywatelom – uprawnienia konsula są ograniczone. Konsul nie może:
- regulować jakichkolwiek zobowiązań finansowych, takich jak długi, grzywny, mandaty, koszty postępowania sądowego itp.;
- świadczyć usług, które wykonują biura turystyczne, banki, firmy ubezpieczeniowe oraz firmy transportowe;
- pośredniczyć w uzyskaniu zgody na zatrudnienie czy uzyskaniu zakwaterowania;
- ingerować w konflikty dotyczące niewywiązywania się ze zobowiązań jednej ze stron wynikających z zawartych przez nie umów cywilnoprawnych (stosunek pracy, zakup usług turystycznych etc.);
- pełnić funkcji adwokata lub angażować za osobę zainteresowaną pełnomocnika (może natomiast dostarczyć zainteresowanemu listę adwokatów cieszących się zaufaniem urzędu konsularnego).
Przypominamy także, że polski konsul jest uprawniony do działania wyłącznie na rzecz obywateli polskich. Studenci polskich uczelni nieposiadający polskiego obywatelstwa i wyjeżdżający za granicę w ramach programu Erasmus+ powinni występować o pomoc konsularną we właściwych urzędach konsularnych państwa, którego są obywatelami.
Strona do rejestracji w systemie Odyseusz:
https://odyseusz.msz.gov.pl
Dokumenty
 Wniosek Wyjazdowy Erasmus KA131
 KA103 Staff Mobility Agreement Training
 Dokument Wskazówki Do Mobility Agreement
 Green Travel Deklaracja Przed Rozpoczęciem Mobilności
 Green Travel Oświadczenie Po Zakończeniu Mobilności
 Confirmation Teaching
 Confirmation Teaching Combined With Training
 Confirmation Training
 Erasmus+ Przewodnik po programie (PDF) - PL
 Erasmus+ Programme Guide (PDF) - EN