Plan wydawniczy
Zakres prac Wydawnictwa Akademii Nauk Stosowanych w Bielsku-Białej (dawnej Wyższa Szkoła Finansów i Prawa w Bielsku-Białej) ustalany jest w formie rocznego Planu Wydawniczego. Katedry oraz inne jednostki organizacyjne Uczelni zgłaszają propozycje do Planu Wydawniczego wskazując źródła finansowania. Komitet Redakcyjny opiniuje Plan Wydawniczy i przedstawia Rektorowi i Dyrektor Generalnej.
Decyzje dotyczące wydawania kolejnych numerów czasopisma naukowego "ASEJ Scientific Journal of Bielsko-Biala School of Finance and Law" podejmuje Komitet Redakcyjny czasopisma w porozumieniu z Dyrektor Generalną i Rektorem Uczelni.
Procedura wydawnicza
Autorzy planujący wydanie publikacji naukowej w Wydawnictwie Akademii Nauk Stosowanych w Bielsku-Białej (dawnej Wyższa Szkoła Finansów i Prawa w Bielsku-Białej) powinni zapoznać się z procedurą wydawniczą. Kosztorys wydawniczy przygotowany jest przez Wydawnictwo indywidualnie dla każdego zgłoszenia wydawniczego.
Zgodnie z Art. 7 par. 10 Regulaminu Wydawnictwa Wyższej Szkoły Finansów i Prawa w Bielsku-Białej
- Autor/autorzy publikacji, zainteresowani wydaniem jej przez Wydawnictwo, składają do Komitetu Redakcyjnego, na ręce Sekretarza Wydawnictwa, „Wniosek autora o wydanie podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów” (zwany dalej Wnioskiem), stanowiący załącznik do Regulaminu.
- Wniosek wstępnie zaakceptowany przez Redaktora Naczelnego wymaga akceptacji:
- zakresu tematycznego (w przypadku monografii autorskiej) wykonanego przez Komitet Redakcyjny,
- zakresów tematycznych rozdziałów, tematyki i treści prac naukowo-badawczych lub treści referatów (w przypadku odpowiednio monografii traktowanej jako praca zbiorowa pod redakcją, w przypadku zeszytu naukowego lub w przypadku materiałów konferencyjnych) przeprowadzonej przez redaktorów tematycznych.
- Rozpoczęcie procesu wydawniczego następuje z chwilą uzyskania przez Wniosek pozytywnej opinii o której mowa w §10 ust. 2 Regulaminu Wydawnictwa.
- Dziekan Wydziału proponuje Recenzenta (Recenzentów). Ostateczną decyzję w tej sprawie wydaje Rektor.
- Recenzentem może być zewnętrzny samodzielny pracownik naukowy z danej dziedziny, a w szczególnych przypadkach i za zgodą Rektora, wybitny ekspert z danej dziedziny ze stopniem naukowym co najmniej doktora.
- Liczbę recenzji wydawniczych określa rodzaj publikacji:
- monografie, podręczniki akademickie, prace zbiorowe – przynajmniej jedna recenzja zewnętrzna,
- zeszyty naukowe i materiały konferencyjne – min. dwie recenzje zewnętrzne do każdego artykułu.
- Ostateczną decyzję w sprawie przyjęcia materiałów do publikacji podejmuje Dyrektor Generalna w porozumieniu z Kwestorem oraz Redaktorem Naczelnym.
Zgodnie z Art. 7 par. 11 Regulaminu Wydawnictwa
- Wydanie materiałów określonych w §4 ust. 1.1, realizowane pod nadzorem Sekretarza Wydawnictwa w porozumieniu z Redaktorem Naczelnym, wymaga odpowiednio:
- przyjęcia przez autora i współautorów warunków publikacji, a w szczególności zgody na udostępnienie publikacji w bazach indeksacji czasopism.
- pozytywnej recenzji sporządzonej przez przynajmniej jednego recenzenta merytorycznie związanego z recenzowaną tematyką publikacji, posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego (w przypadku monografii, podręcznika akademickiego, pracy zbiorowej) oraz przez min. dwóch recenzentów w przypadku zeszytów naukowych i materiałów konferencyjnych (zapis odnosi się do każdego referatu/artykułu),
- Uzyskania numeru ISBN lub ISSN,
- Przebiegiem prac kieruje Sekretarz Wydawnictwa w porozumieniu z Redaktorem Naczelnym..
Wynagrodzenie przysługujące Autorowi (par. 12) wynika z zapisów w umowy o przeniesienie praw majątkowych do dzieła na rzecz Wydawnictwa, stanowiącej załącznik do Regulaminu (Umowa wydawnicza).
Autor publikacji oraz Redaktor Naukowy pracy zbiorowej ma prawo do otrzymania 3 egzemplarzy publikacji z puli egzemplarzy promocyjnych (par. 13 Regulaminu Wydawnictwa). Autor i współautorzy artykułu w pracy zbiorowej mają prawo do otrzymania 1 egzemplarza publikacji z puli egzemplarzy promocyjnych. Ponadto Recenzent ma prawo do otrzymania 1 egzemplarza recenzowanej publikacji z puli egzemplarzy promocyjnych.
Zgodnie z Art. 4 par. 17 Regulaminu Wydawnictwa
Procedury wydawnicze Zeszytów naukowych, monografii, materiałów konferencyjnych, materiałów dydaktycznych, materiałów informacyjnych i innych regulowane są odrębnymi regulaminami.
Szczegółowe procedury wydawnicze:
Ad.1 Procedura wydawnicza Zeszytów Naukowych WSFiP (wydawnictwo ciągłe) oraz materiałów pokonferencyjnych (wydawnictwo zwarte).
- Artykuł do Zeszytu Naukowego Wyższej Szkoły Finansów i Prawa w formie elektronicznej przyjmuje Sekretarz,
- Sekretarz działając w porozumieniu z Redaktorem naczelnym przesyła nadesłany artykuł do właściwego merytorycznie Redaktora tematycznego w celu weryfikacji jego tematyki z profilem wydawnictwa.
- Minimalna objętość artykułu odpowiada minimalnej objętości publikacji określonej w rozporządzeniu właściwego ministra ds. nauki, która jest brana pod uwagę w kompleksowej ocenie jednostki naukowej występującej o przyznanie kategorii naukowej.
- Redaktor tematyczny weryfikuje przedstawiony przez Sekretarza materiał pod względem zgodności z profilem wydawnictwa oraz zasadami edytorskimi obowiązującymi w Wydawnictwie (wymogi edytorskie zamieszczone są na stronie Wydawnictwa - "Wzorzec pisania artykułów - szablon.doc").
- Artykuły nie spełniające zasad Wydawnictwa odsyłane są autorowi artykuł do poprawy lub uzupełnienia przez Sekretarza na wniosek Redaktora tematycznego działającego w porozumieniu z Redaktorem naczelnym,
- Artykuły wstępnie zaakceptowane przez Redaktorów tematycznych kierowane są do ostatecznej selekcji z udziałem Redaktora naczelnego.
- Redaktor naczelny w porozumieniu z Redaktorami tematycznymi dokonuje ostatecznego wyboru artykułów do wydania.
- W odrębnych, uzasadnionych wypadkach, Redaktor naczelny może jednoosobowo zadecydować o umieszczeniu artykułu w Zeszytach Naukowych Wyższej Szkoły Finansów i Prawa w dziale „Miscellaneous”.
- Wyboru recenzentów dokonuje Redaktor naczelny w porozumieniu z Redaktorem tematycznym.
- Kryterium doboru recenzentów krajowych i zagranicznych jest ich kompetencja, potwierdzona znaczącym dorobkiem naukowym w danej dziedzinie.
- Redaktor naczelny kieruje ofertę (z podaniem tytułu artykułu) wykonania recenzji wraz z propozycją umowy i wynagrodzenia uzgodnionego z Dyrektorem Generalnym. Po uzyskaniu zgody recenzenta, sekretarz redakcji sporządza umowę.
- Sekretarz Wydawnictwa na wniosek Redaktora Naczelnego usuwa imię i nazwisko autora/autorów artykułu oraz reprezentowany ośrodek naukowy, a następnie przekazuje do recenzji wraz z drukiem recenzji.
- Recenzja jest pisemna i zawiera jednoznaczny wniosek co do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia. Wzór formularza recenzji dostępny jest także na stronie internetowej wydawnictwa.
- W procesie oceny przez recenzentów artykuł może uzyskać jedną z czterech kwalifikacji:
- Kwalifikacja do druku w obecnej postaci,
- Kwalifikacja do druku po uwzględnieniu uwag,
- Kwalifikacja do druku po uwzględnieniu uwag i akceptacji ponownej recenzenta,
- Brak kwalifikacji do publikacji.
- W przypadku uzyskania kwalifikacji o której mowa w pkt. b lub c, artykuł wraz z uwagami recenzenta zostaje przesłany do autora celem ich uwzględnienia. Oceny zgodności naniesionych poprawek dokonuje Redaktor tematyczny (pkt. b) lub recenzent (pkt. c.).
- Nadanie artykułowi negatywnej kwalifikacji do publikacji powoduje odrzucenie artykułu i poinformowanie o tym autora. Negatywne recenzje podlegają archiwizacji u Sekretarza redakcji.
- Po zaakceptowaniu poprawek wg właściwej ścieżki postępowania artykuły kierowane są redaktorów językowych oraz statystycznego.
- Po ww. korekcie wszystkie artykuły zakwalifikowane do danego wydania kierowane są do składu technicznego.
- Przygotowana zostaje wewnętrzna szczotka, która podlega wewnętrznej korekcie wydawniczej.
- Gotowa szczotka wydawnicza, zaakceptowana przez Redaktora naczelnego, zostaje przesłana do drukarni wraz z ustaleniami co do okładki, ilości egzemplarzy oraz wyceny.
- Korekta szczotki w formacie drukarskim dokonywana jest przez Sekretarza Wydawnictwa
- Zatwierdzona ostatecznie przez Redaktora Naczelnego szczotka kierowana jest do druku.
Ad.2 Procedura wydawnicza podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów (forma zwarta):
- Autor monografii składa do Komitetu Redakcyjnego, na ręce Sekretarza Wydawnictwa wniosek o wydanie podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów ("wniosek o wydanie monografii.doc", zwanych dalej publikacją.
- Wniosek wstępnie zaakceptowany przez Redaktora naczelnego wymaga akceptacji zakresu tematycznego przez Komitet Redakcyjny,
- Ostateczną decyzję w sprawie przyjęcia materiałów do publikacji podejmuje Dyrektor Generalna w porozumieniu z Kwestorem oraz Redaktorem naczelnym.
- Podręcznik, skrypt uczelniany, monografię lub inne formy pomocy dydaktycznych dla studentów w formie elektronicznej przyjmuje Sekretarz,
- Rada Wydziału lub Dziekan Wydziału proponuje Recenzenta (Recenzentów). W przypadku monografii, podręczników akademickich, prac zbiorowych wymagana jest przynajmniej jedna recenzja zewnętrzna. Ostateczną decyzję w tej sprawie wydaje Rektor.
- Recenzentem może być zewnętrzny samodzielny pracownik naukowy z danej dziedziny a w szczególnych przypadkach i za zgodą Rektora wybitny ekspert z danej dziedziny ze stopniem naukowym co najmniej doktora. Kryterium doboru recenzentów krajowych i zagranicznych jest ich kompetencja, potwierdzona znaczącym dorobkiem naukowym w danej dziedzinie.
- Redaktor naczelny kieruje ofertę (z podaniem tytułu podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów) wykonania recenzji wraz z propozycją umowy i wynagrodzenia uzgodnionego z Dyrektorem Generalnym. Po uzyskaniu zgody recenzenta, Sekretarz redakcji sporządza umowę.
- Recenzja jest pisemna i zawiera jednoznaczny wniosek co do dopuszczenia lub odrzucenia podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów do publikacji.
- W procesie oceny przez recenzenta podręcznik, skrypt uczelniany, monografia lub inne formy pomocy dydaktycznej dla studentów mogą uzyskać jedną z czterech kwalifikacji
- Kwalifikacja do druku w obecnej postaci,
- Kwalifikacja do druku po uwzględnieniu uwag,
- Kwalifikacja do druku po uwzględnieniu uwag i akceptacji ponownej recenzenta,
- Brak kwalifikacji do publikacji.
- W przypadku uzyskania kwalifikacji o której mowa w pkt. b lub c, podręcznika, skrypt uczelniany, monografia lub inne formy pomocy dydaktycznej dla studentów wraz z uwagami recenzenta zostają przesłane do autora celem ich uwzględnienia. Oceny zgodności naniesionych poprawek dokonuje redaktor tematyczny (pkt. b) lub recenzent (pkt. c.).
- Nadanie podręcznikowi, skryptowi uczelnianemu, monografii lub innej formie pomocy dydaktycznej dla studentów negatywnej kwalifikacji do publikacji powoduje odrzucenie jej i poinformowanie o tym autora. Negatywne recenzje podlegają archiwizacji u Sekretarza redakcji.
- Po zaakceptowaniu poprawek wg właściwej ścieżki postępowania podręcznik, skrypt uczelniany, monografia lub inne formy pomocy dydaktycznej dla studentów kierowane są do redaktorów: językowego oraz statystycznego.
- Po ww. korekcie podręcznik, skrypt uczelniany, monografia lub inne formy pomocy dydaktycznej dla studentów kierowane są do składu technicznego.
- Przygotowana zostaje wewnętrzna szczotka, która podlega wewnętrznej korekcie wydawniczej.
- Gotowa szczotka wydawnicza, zaakceptowana przez redaktora naczelnego, zostaje przesłana do drukarni wraz z ustaleniami co do okładki, ilości egzemplarzy oraz wyceny.
- Korekta szczotki w formacie drukarskim dokonywana jest przez Sekretarza Wydawnictwa
- Zatwierdzona ostatecznie przez Redaktora naczelnego szczotka kierowana jest do druku.
Procedura recenzowania
Szczegółowe procedury recenzowania:
Procedura recenzowania Czasopisma Naukowego (wydawnictwo ciągłe) oraz materiałów pokonferencyjnych (wydawnictwo zwarte)
- Teksty nadsyłane do publikacji są poddawane wstępnej ocenie przez Zespół Redakcyjny (redaktorów tematycznych).
- Teksty, które zostają wstępnie przyjęte, są przekazywane do dwóch niezależnych recenzentów spoza Uczelni. Wyboru recenzentów dokonuje Redaktor naczelny w porozumieniu z Redaktorem tematycznym. Kryterium doboru recenzentów krajowych i zagranicznych jest ich kompetencja, potwierdzona znaczącym dorobkiem naukowym w danej dziedzinie.
- W przypadku tekstów powstałych w języku obcym, co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej innej niż narodowość autora pracy.
- Redakcja przyjmuje zasadę „double-blind review proces” (autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości). Tylko w uzasadnionych – każdorazowo umotywowanych na piśmie – przypadkach Redakcja stosuje inne rozwiązanie, o którym w pkt. 5.
- Recenzenci podpisują oświadczenie o nie występowaniu konfliktu interesów tj.:
- nie są członkami Redakcji czasopisma naukowego Scientific Journal Bielsko-Biala School of Finanace and Law,
- nie są afiliowani przy tej samej placówce, z której pochodzą autorzy,
- nie pozostają względem autorów w zależności służbowej,
- w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających przygotowanie recenzji nie pozostawali względem autorów w bezpośredniej współpracy naukowej,
- nie pozostają względem autorów w bezpośrednich relacjach osobistych (pokrewieństwo, związki prawne, konflikt). W przypadku, gdy grono specjalistów z danej dziedziny jest bardzo wąskie, może wystąpić odstępstwo od zasad zapisanych w punktach b-e.
- posiadają co najmniej stopień doktora oraz odpowiedni dorobek naukowy w danej dziedzinie,
- Redakcja przekazuje potencjalnemu recenzentowi opis publikacji (tytuł, ilość stron, streszczenie tekstu) oraz termin realizacji recenzji, pozostawiając swobodę podjęcia decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu tekstu do recenzji.
- W przypadku przyjęcia tekstu do recenzji Redakcja przesyła tekst z usuniętymi danymi identyfikującymi autora publikacji (imię i nazwisko autora/autorów artykułu oraz reprezentowany ośrodek naukowy) wraz z formularzem recenzji. Recenzja musi mieć formę pisemną i kończyć się jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia. Recenzenci są zobowiązani w trakcie procesu recenzowania do zachowania poufności na temat recenzowanego tekstu oraz nie wykorzystywania wiedzy na jego temat przed jego publikacją.
- W procesie oceny przez recenzentów artykuł może uzyskać jedną z czterech kwalifikacji:
- Kwalifikacja do druku w obecnej postaci,
- Kwalifikacja do druku po uwzględnieniu uwag,
- Kwalifikacja do druku po uwzględnieniu uwag i akceptacji ponownej recenzenta,
- Brak kwalifikacji do publikacji.
- Recenzent przekazuje wykonaną recenzję do Redakcji:
- w formie elektronicznej na adres e-mail Redakcji podany w formularzu,
- w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem, którą Redakcja przechowuje przez okres 5 lat.
- Redakcja nie przyjmie recenzji niespełniających merytorycznych i formalnych wymagań recenzji naukowej (zdawkowych pochwał lub nieumotywowanych opinii krytycznych, pozbawionych logicznego powiązania między treścią a ostateczną oceną).
- W przypadku uzyskania przez artykuł kwalifikacji o której mowa w pkt. 8.b lub 8.c, artykuł wraz z uwagami recenzenta zostaje przesłany do autora celem ich uwzględnienia. Oceny zgodności naniesionych poprawek dokonuje Redaktor tematyczny (pkt. 8.b) lub recenzent (pkt. 8.c.).
- Po zaakceptowaniu poprawek wg właściwej ścieżki postępowania artykuły kierowane są redaktorów językowych oraz statystycznego.
- Nadanie artykułowi negatywnej kwalifikacji do publikacji powoduje odrzucenie artykułu i poinformowanie o tym autora. Negatywne recenzje podlegają archiwizacji u Sekretarza redakcji.
- W przypadku gdy autor tekstu nie zgadza się z opinią recenzenta, ma prawo do ustosunkowania się do niej wobec Redakcji. Decyzję o publikacji tekstu podejmuje Redaktor Naczelny w porozumieniu z Zespołem Redakcyjnym.
- Raz w roku Redakcja Wydawnictw WSFiP zamieszcza na swojej stronie internetowej aktualną listę recenzentów, z którymi współpracuje.
- Zasady kwalifikowania lub odrzucania publikacji oraz formularz recenzencki są podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Czasopisma Naukowego (Scientific Journal).
- Artykuły odrzucone przez recenzentów są archiwizowane w Redakcji Wydawnictw WSFiP przez okres 5 lat.
Procedura recenzowania artykułów naukowych do Czasopisma Naukowego - Scientific Journal Bielsko-Biala School of Finanace and Law, wydawanego przez Wyższą Szkołę Finansów i Prawa w Bielsku-Białej, jest zgodna z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Procedura recenzowania podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów (forma zwarta)
- Autor monografii składa wniosek do Wydawnictwa na ręce Sekretarza o wydanie podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów ("wniosek o wydanie monografii.doc", zwanych dalej publikacją.
- Wniosek wstępnie zaakceptowany przez Redaktora naczelnego wymaga akceptacji zakresu tematycznego przez Komitet Redakcyjny,
- Rada Wydziału lub Dziekan Wydziału proponuje Recenzenta (Recenzentów). W przypadku monografii, podręczników akademickich, prac zbiorowych wymagana jest przynajmniej jedna recenzja zewnętrzna. Ostateczną decyzję w tej sprawie wydaje Rektor.
- Recenzentem może być zewnętrzny samodzielny pracownik naukowy z danej dziedziny a w szczególnych przypadkach i za zgodą Rektora wybitny ekspert z danej dziedziny ze stopniem naukowym co najmniej doktora. Kryterium doboru recenzentów krajowych i zagranicznych jest ich kompetencja, potwierdzona znaczącym dorobkiem naukowym w danej dziedzinie.
- Redaktor naczelny poprzez Sekretarza Wydawnictwa kieruje ofertę (z podaniem tytułu podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów) wykonania recenzji wraz z propozycją umowy i wynagrodzenia uzgodnionego z Dyrektorem Generalnym. Po uzyskaniu zgody recenzenta, Sekretarz redakcji sporządza umowę.
- Recenzja jest pisemna i zawiera jednoznaczny wniosek co do dopuszczenia lub odrzucenia podręcznika, skryptu uczelnianego, monografii lub innej formy pomocy dydaktycznej dla studentów do publikacji.
- Recenzowana praca może uzyskać jedną z czterech kwalifikacji:
- do druku w obecnej postaci,
- do druku po uwzględnieniu uwag,
- do druku po uwzględnieniu uwag i akceptacji ponownej recenzenta,
- Brak kwalifikacji do publikacji.
- W przypadku uzyskania kwalifikacji o której mowa w pkt. 7.b lub 7.c, recenzowana praca wraz z uwagami recenzenta zostaje przesłana do autora. Oceny zgodności naniesionych poprawek dokonuje redaktor tematyczny (pkt. 7. b) lub recenzent (pkt. 7.c.).
- Nadanie recenzowanej pracy negatywnej kwalifikacji do publikacji powoduje jej odrzucenie jej i poinformowanie o tym autora. Negatywne recenzje podlegają archiwizacji u Sekretarza redakcji.
- Po zaakceptowaniu poprawek wg właściwej ścieżki postępowania praca kierowana jest do redaktora językowego oraz statystycznego.
- Po naniesieniu korekt praca kierowana jest do składu technicznego.
Pliki do pobrania
 Wzorzec pisania artykułów - szablon (DOCX) Przykładowy artykuł naukowy po składzie
 Formularz recenzji artykułu (PDF)
 Research paper review form (PDF)
 Zasady etyczne publikowania w Zeszytach Naukowych (PDF)
 Wzór - Umowa wydawnicza Zeszyty Naukowe (DOC)
 Szablon ksiązki dla Autorów (DOCX)
 Wniosek o wydanie monografii (PDF)
 Decyzja Redaktora Tematycznego (PDF)
 Oświadczenie Autora ws zmian (PDF)
 Odpowiedź Autora na recenzję (PDF)
 Wymagania techniczne dla monografii (PDF)
 Wzór - Umowa wydawnicza monografia (DOC)